Pasajele din Podu Roş stau blocate de un an la comisia Monumente

În timp ce mii de ieşeni îmbătrânesc efectiv în traficul infernal din zonă, proiectul celor două poduri aeriene pe care Primăria vrea să le ridice pe deasupra intersecţiei Podu Roş, paralel cu Bahluiul, zac de un an de zile la Comisia zonală a monumentelor istorice, în aşteptarea unui aviz. La şedinţa de ieri, toată lumea aştepta o decizie a birocraţilor de aici, dar, surpriză: iar s-a amânat. Problema ridicată: pasajele ar micşora vizibilitatea dinspre Podu Roş a monumentelor din Centru. „Ziarul de Iaşi“ vă prezintă însă exact imaginea în dispută: ce monumente se văd acum şi nu se vor mai vedea din cauza pasajelor?
Aprobarea realizării celor două pasaje supraterane în Podu Roş trece cu greu de făţişul birocratic al procesului de avizare. Proiectul este blocat de un an la Comisia zonală a monumentelor istorice. Membrii Comisiei au discutat din nou proiectul în cadrul unei şedinţe care a avut loc ieri, la reuniune fiind prezenţi atât directori din cadrul Primăriei, cât şi reprezentanţi ai firmei care a întocmit documentaţia. Însă, Comisia a preferat să amâne, din nou, luarea unei decizii invocând acelaşi lucru ca la precedentele dezbateri: realizarea pasajelor va afecta unghiurile de vizibilitate a monumentelor istorice din zona Palatului dinspre Podu Roş. În acest sens, Comisia a solicitat un nou studiu care ar urma să fie prezentat săptămâna viitoare. Solicitarea Comisiei este pusă sub semnul întrebării de către şefii din Primărie. Viceprimarul Radu Botez a precizat ieri că există deja un astfel de studiu, şi documentaţia a mai fost o dată prezentată. În plus, edilul susţine că oricine poate constata că, din Podu Roş, vizibilitatea spre monumentele din zona străzii Palat este deja destul de afectată de construcţiile care au fost ridicate în special în ultimii 10 ani.

Pasajele costă 84 mil. lei

În decembrie 2018, „Ziarul de Iaşi“ a prezentat, în premieră, imagini cu varianta finală a celor două pasaje supraterane. Investiţia este estimată la 84 milioane lei (inclusiv TVA), iar indicatorii tehnico-economici au fost deja aprobaţi în Consiliul Local (CL). Termenul de execuţie este de 18 luni. Fiecare pasaj are o lăţime de 7 m, dar lungimea diferă: pasajul mal drept are aproape 552 m, iar cel de pe mal stâng ajunge la circa 547 m.

Faţă de variantele iniţiale, proiectul ales de Primărie prevede construirea a două sensuri giratorii, iar pasajele vor fi amenajate peste albia şi râul Bahlui, şi nu în prelungirea actualelor benzi de circulaţie de pe Splaiuri. Pasajele vor avea câte o singură bandă carosabilă: cel de pe mal drept va asigura circulaţia în sens unic pe direcţia Podul de Piatră - bd. Tudor Vladimirescu, iar cel de pe mal stâng pe direcţia bd. Mangeron - Podul de Piatră. „Pasajele sunt destinate asigurării exclusive a circulaţiei rutiere şi cicliştilor“, se arată în hotărârea aprobată recent de CL. Pista de biciclişti va avea o lăţime de 1,5 m, pasajele având şi o zonă de siguranţă de 1,5 m, restul fiind destinat circulaţiei rutiere. În zona de siguranţă sunt prevăzute suprafeţe de refugiu în aşa fel încât să existe posibilitatea de depăşire a autovehiculelor aflate în staţionare ca urmare a apariţiei unor avarii. Municipalitatea enumeră două mo­tive principale ca argumente pentru construirea pasajelor: evitarea producerii de accidente în contextul numărului mare de autoturisme care tranzitează zona şi supraaglomerarea sensului giratoriu din Podu Roş şi a întregii intersecţii ca urmare a apariţiei de noi zone rezidenţiale, precum capăt CUG, Ciurea, Lunca Cetăţuii, Dealul Galata etc.
SURSA ZIARULDEIASI.RO

No Comments Yet.

Leave a comment